News

why Nduka Obaigbena’s ARISE TV Shut

Arise-tvPrince Nduka Obaigbena’s owned Arise TV is in crisis and as things are, things have fallen apart and the centre can no longer hold. The television station has gone off air and the staffers are alleging of owed salaries.

Just before 5pm on 14 January,the television network operating out of London suddenly vanished from the airwaves.

The message beneath logo of the station, which is broadcast on Sky channel 519 and which operates from prime studios overlooking Trafalgar Square, Buckingham Palace and Big Ben, simply read: “Normal service will resume as soon as possible.” Independent UK reports.

But those who work at the channel, run by a flamboyant media baron, knew there was more to it than transmission problems.
Nduka Obaigbena, sometimes known as “The Duke”, and who has been photographed in the company of George Bush and Tony Blair, and hangs out with stars including Naomi Campbell and Beyonce, has employed many senior British journalists and is being pursued over a trail of debts – estimated at £3m and including nearly £1m owed to the station’s own workers.

The network faces a High Court winding up petition brought by a British television company, having only settled a similar action brought by a British publisher last summer. It also owes money to global news agencies which supply its pictures, including Reuters and Associated Press.
Ofcom, the broadcast regulator, found Arise in breach of its licence for failing to pay its annual licence fee by the required date. The watchdog is facing calls for Arise, which broadcasts on Sky (but was removed from Freeview late last year) to be stripped of its licence. The station previously went off air late last year as 62 Arise workers, supported by the NUJ and Bectu media unions, began collective legal action for £825,000 unpaid wages.

A skeleton team returned to work at New Zealand House on 11 January after receiving cash advances of around £250 a day. “Their view is that if they let the channel die there is little or no chance of retrieving the fees they are owed,” one of the team told The Independent.

David Lee, who resigned as a production editor and claims he is owed £20,000, said: “It’s disgusting, now I’m faced with a tax bill that I can’t pay. Two staff in the New York office have lost their houses because they were unable to make their monthly mortgage repayments.”

Former U.S. President George Bush (L-R), Chairman of Nigeria's THISDAY Newspapers Nduka Obaigbena, Britain's former Prime Minister Tony Blair and former U.S. Secretary of State Condoleezza Rice pose for a photograph during the "Nigeria at 50 Awards", organised by Nigeria's THISDAY Newspapers, in the capital territory of Abuja February 21, 2010. Picture taken February 21, 2010.   REUTERS/Afolabi Sotunde
Former U.S. President George Bush (L-R), Chairman of Nigeria’s THISDAY Newspapers Nduka Obaigbena, Britain’s former Prime Minister Tony Blair and former U.S. Secretary of State Condoleezza Rice pose for a photograph during the “Nigeria at 50 Awards”, organised by Nigeria’s THISDAY Newspapers, in the capital territory of Abuja February 21, 2010. Picture taken February 21, 2010. REUTERS/Afolabi Sotunde
Nduka with former British Prime minister Gordon Brown
Nduka with former British Prime minister Gordon Brown
Obaigbena, who is understood to be extremely wealthy and owns Nigeria’s biggest newspaper This Day, has explained his financial problems in terms of “the collapse of oil prices” and the subsequent restrictions in Nigeria on foreign exchange.

He noted that almost all Arise workers were freelance and claimed to have uncovered a wages scam. “We are in dispute…with some who made invalid claims which we discovered during a routine audit,” he told The Independent. “The courts may have to determine this. Some saw Arise as a gravy train to take advantage of. They are wrong”

Access More with Access Bank Slots Available - Contact Us For More details

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close